Ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa

W przypadku problemów z kręgosłupem będących konsekwencją kontuzji, przeciążenia lub choroby, zdecydowanie należy stosować ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa, gdyż z jednej strony mięśnie brzucha pomagają utrzymać pozycję w pionie, z drugiej, podczas ich ćwiczenia wzmacnia się również mięśnie pleców.

Z tego względu zawsze warto wzmacniać mięśnie brzucha, a szczególnie wtedy, gdy jest on zbyt duży, stanowi bowiem obciążenie kręgosłupa. Ponadto ćwiczenia na mięśnie brzucha nieobciążające kręgosłupa to właściwie jedna z podstawowych form leczenia jego bóli. Nie ma zatem wątpliwości, że nie należy pozostawać biernym, nawet gdy kręgosłup jest chory i boli.

Wśród metod ćwiczenia na brzuch nieobciążających kręgosłupa należy wyróżnić te, które wykonuje się w tradycyjny sposób, można powiedzieć – tradycyjną gimnastykę, oraz dodatkowe, właściwie bazujące na podobnym wysiłku, jednak wykonywanym ze specjalnym oprzyrządowaniem.

Łatwe ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa

Najważniejszy profilaktyczny charakter mają ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa lędźwiowego, gdyż on właśnie jest najbardziej obciążony i ulega najczęściej kontuzjom, urazom lub po prostu boli przez wysiłek. Niebagatelny jest również fakt, iż część lędźwiowa stanowi obszar bardzo często narażony na ból i urazy, co skojarzone jest z chorobami zawodowymi i to niekoniecznie w przypadku wykonywania pracy fizycznej – problemy tego typu mają nawet stomatolodzy, utrzymujący cały dzień nienaturalną i niewygodną pozycję.

Do łatwych ćwiczeń na brzuch nieobciążających kręgosłupa lędźwiowego należą takie, które nie obciążają tej części, angażują jak największą grupę mięśni (rozkładają wysiłek na wiele z nich) oraz zachowują neutralną pozycję pleców.

Wśród zalecanych metod spełniających powyższe warunki wymienić należy:

  • wznoszenie nóg w pozycji leżącej, w różnych kombinacjach,
  • ćwiczenia „pilates” – stabilizujące kręgosłup i rozwijające mięśnie brzucha,
  • niepełne brzuszki z oparciem plecami o piłkę lekarską – i jej inne zastosowanie,
  • wznoszenie nóg przy zgięciu kolan podczas zwisania na drążku (możliwe również w pozycji siedzącej),
  • rowerek wykonywany w pozycji leżącej.

Nie należy przy tym zapominać o ćwiczeniach, które znacząco usprawniają pracę kręgosłupa i są dla niego bezpieczne. Należy do tej grupy: pływanie i nordic walking, natomiast względem wszelkiego rodzaju wznosów tułowia w pozycji leżącej należy pamiętać, by nigdy nie wykonywać ich przy wyprostowanych nogach.

Ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa z oprzyrządowaniem

Ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa można wspomóc nowoczesnymi metodami treningu bazującymi na odkryciach naukowych i/lub zastosowaniu nowoczesnego sprzętu. Szczególnie zalecane w omawianym zakresie są:

  • orbitrek – który stanowi właściwie ćwiczenie cardio stymuluje więc większość grup mięśni, co ma bardzo duże znaczenie zarówno dla zdrowia kręgosłupa, jak i nadawaniu odpowiedniej i pożądanej formy mięśniom brzucha,
  • elektrostymulacja mięśni EMS – metoda wspierająca zarówno budowę masy mięśniowej, jak i utratę zbędnych kilogramów, która polega na wykonywaniu nieobciążających ćwiczeń ukierunkowanych na wybraną partię mięśni, przy czym dzięki impulsacji elektrycznej pracują one w wytężony sposób – 30 minut przekłada się na kilka godzin spędzonych na siłowni.

Ćwiczenia na brzuch nieobciążające kręgosłupa można i należy uzależnić od stanu zdrowia, odczuć płynących z ćwiczeń – po jakimś czasie przekonamy się, które z ich nam służą, a które nie. Należy tez pamiętać, iż niektórych rodzajów wysiłku należy unikać, w szczególności: biegania, skakania, ćwiczeń z dużymi obciążeniami, ćwiczeń wykorzystujących szarpiące ruchy, nart, skoków do wody i nadmiernych skrętów tułowia.

#dietetyk warszawa centrum #dietetyka warszawa #poradnia dietetyczna warszawa #dobry dietetyk warszawa


*Wszystkie artykuły medyczne prezentowane na stronie są zgodne z wiedzą medyczną, ale żaden nie może być traktowany jako diagnoza lekarska, lecz wyłącznie jako materiał edukacyjny. W przypadku zaobserwowania u siebie niepokojących objawów należy skonsultować się z lekarzem.

Zadbaj o swoją sylwetkę z dietetykiem!

Zadbaj o swoje swoje zdrowie, samopoczucie i sylwetkę z dietetykiem Centrum Panaceum w Warszawie.

Sprawdź ofertę

Udostępnij artykuł w swojej sieci:
Menu