Ćwiczenia nieobciążające stawów

Urazy, kontuzje czy bóle stawów uniemożliwiają nam normalne, codzienne funkcjonowanie. Wiadomo przy tym, że niewskazane jest pozostawanie biernym w procesie dochodzenie do zdrowia i unikanie ruchu. Wręcz przeciwnie, podobnie jak do zdrowia prowadzi obciążanie połamanej, lecz zrośniętej już kończyny nie zważając na ból, tak samo bolące stawy nie mogą pozostawać unieruchomione.

Ćwiczenia nieobciążające stawów służą zarówno utrzymaniu kondycji i sprawności fizycznej, gdy przez chorobę nie można w pełni sprawnie funkcjonować, ale też, co zaznaczono powyżej, mają angażować stawy do pracy jednak przy spełnieniu pewnych warunków, wśród których najważniejszym jest bezpieczeństwa dla ich zdrowia.

Ćwiczenia nieobciążające stawów – zasady

Ćwiczenia nieobciążające stawów powinny uwzględniać:

  • brak stosowania dużych, a nawet mniejszych obciążeń podczas ćwiczenia, w zależności od indywidualnych zaleceń i możliwości,
  • brak wykonywania szarpanych, gwałtownych, szybkich ruchów,
  • brak ćwiczeń wymagających skrętów stawów,
  • unikanie wstrząsów, które mają miejsce chociażby podczas biegania.

Trudno w tym miejscu wskazać grupę ćwiczeń, gdyż stawów mamy dziesiątki. Z wiedzy medycznej wynika, że najczęściej kontuzjom ulegają stawy: kolanowe, skokowe i nadgarstkowe.

Jak uniknąć powikłań przed ćwiczeniami nieobciążającymi stawów?

W ćwiczeniu nieobciążającym stawów należy zawsze przestrzegać ogólnych zasad, które chronią nas przed kontuzjami, a w omawianym przypadku przed pogłębieniem traumy. Należy do nich:

  • rozgrzewka, którą należy przeprowadzać bezwzględnie zawsze,
  • rozciąganie mięśni po zakończonym treningu,
  • unikanie przetrenowania,
  • przestrzeganie zasad odpoczynku i przerw między ćwiczeniami.

Ćwiczenia nieobciążające stawów – wykorzystanie EMS

Ćwiczenia nieobciążające stawów niekoniecznie muszą być wykonywane bez wsparcia, a szczególnie przy niepełnej sprawności. W takiej sytuacji należy rozważyć wykorzystanie w ćwiczeniach elektrostymulacji mięśni EMS. Polega ona na wykonywaniu prostych i nieobciążających ćwiczeń w specjalnym kombinezonie, 30 minut poświęconych na tego typu trening jest odpowiednikiem kilku godzin spędzonych na siłowni.

Wobec tego, że trening EMS jest szczególnie zalecany w rehabilitacji, można go stosować w każdej pozycji ciała – łącznie z unieruchomieniem w gipsie w pozycji leżącej, a także faktem, iż nie wymaga on praktycznie żadnego wysiłku, warto rozpatrzyć jego zastosowanie w każdym stanie, który odbiega od normy na tyle, że nie pozwala na ćwiczenia wykonywane na co dzień.

Udostępnij artykuł w swojej sieci:
Menu