Na czym polega trening elektrostymulacji mięśni?

Wśród wielu nowoczesnych metod fizjoterapii, które zostały zaadaptowane na potrzeby branży fitness, trening z elektrostymulacją mięśni wiedzie z pewnością prym. Można go stosować zarówno dla poprawy ogólnej kondycji, jak i osiągania znaczących wyników wydolnościowych w różnych dyscyplinach sportu. Gdzie tkwi sekret?

Trening elektrostymulacji mięśni w pigułce

W przypadku klasycznych ćwiczeń, mózg pełni niejako rolę koordynatora pracy mięśni. Wysyłając impulsy do neuronów, steruje ich skurczaniem i rozkurczaniem. W przypadku treningu EMS jego rolę przejmuje urządzenie (np. Miha Bodytec), które sprawuje kontrolę nad naszym ciałem przy pomocy elektroimpulsów. Do wzmożonego wysiłku pobudzane są zarówno zewnętrzne, jak i osadzone głęboko partie mięśniowe. W ten sposób zyskujemy nie tylko wyrzeźbioną muskulaturę, ale także poprawną postawę.

Czas i intensywność treningów z elektrostymulacją mięśni jest dobierana w zależności od celu programu oraz stopnia zaawansowania samego ćwiczącego. Dla leczenia przykładowych dolegliwości pleców odpowiednie będą:

  • 2 sesje tygodniowo, po 45 minut każda,
  • czterosekundowe impulsy z interwałem 2 s, częstotliwość 80 Hz, amplituda 350 μs (trening – ok. 40 min.),
  • jednosekundowe impulsy z interwałem 1 s, częstotliwość 100 Hz, amplituda 150 μs (program relaksacyjny – ok. 5 min.)

Są to parametry zastosowane w badaniach przeprowadzonych w 2002 r. przez niemieckich uczonych na grupie 49 osób cierpiących na wspomniane dolegliwości. Po 10 sesjach terapeutycznych 88,7% badanych zaobserwowało u siebie znaczne ograniczenie bolesności, a 38,8% zupełny brak niepożądanych objawów.

Gdzie to się podłącza?

Stosowany przez Warszawskie Panaceum sprzęt, czyli Miha Bodytec, to najnowocześniejszy w swojej klasie panel sterujący, połączony za pomocą systemu elektrod ze specjalną kamizelką, pasami i opaskami. Ćwiczący, dla własnej wygody, ma dodatkowo na sobie elastyczny, niekrępujący ruchów kostium.

Trening EMS jest o wiele bardziej statyczny niż przykładowe ćwiczenia na siłowni, ponieważ ruch służy tutaj wyłącznie wspomaganiu poszczególnych typów ćwiczeń. Wyróżniamy m.in. programy ogólnorozwojowe, rehabilitacyjne, wysiłkowe, przeznaczone spalaniu tłuszczu, rzeźbieniu sylwetki czy zwalczaniu cellulitu.

Choć z początku samoistne napinanie się mięśni może wywoływać nieco dziwne wrażenie, a charakter ćwiczeń wydawać się mocno męczący (pomimo braku realnego obciążenia), już przy drugim treningu odczucia są zupełnie odmienne. Nie bez znaczenia pozostaje również aspekt psychologiczny, związany z możliwością szybkiego osiągnięcia pożądanych efektów.

Z treningów elektrostymulacji mięśni mogą korzystać osoby od 18 do 80 roku życia. Szczególnie seniorzy, a więc osoby najczęściej borykające się z różnorakimi schorzeniami, chwalą sobie tutaj podniesienie komfortu życia. Przyspieszenie rekonwalescencji pourazowej, zwiększenie ruchomości stawów, ograniczenie bolesności czy wyeliminowanie nietrzymania moczu to tylko niektóre przypadłości leczone przy użyciu elektrostymulacji mięśniowej. Naturalnie jej regularne stosowanie –niezależnie od wieku – prowadzi również do przyrostu masy mięśniowej, przy jednoczesnym niwelowaniu tkanki tłuszczowej.

Trudno zatem przeceniać współczesne metody treningowe, zwłaszcza, gdy są one wzbogacone o wiedzę trenera osobistego. Jego wsparcie, w połączeniu z odpowiednio dobranym trybem ćwiczeń oraz niezbędną dawką zaangażowania ze strony bezpośrednio zainteresowanego, z pewnością przyczynią się do przybliżenia zakładanych celów.

W kolejnym artykule postaramy się powiedzieć nieco więcej o dedykowanych programach ćwiczeń, również w kontekście treningu elektrostymulacji mięśni. Zapraszamy do lektury!

Udostępnij artykuł w swojej sieci:
Menu