Ćwiczenia nieobciążające kolan

Urazy kolan są wyjątkowo dokuczliwe, bolesne, a nierzadko wykluczają nas z codziennego życia. Rekonwalescencja i rehabilitacja są czasem jedynym sposobem na całkowity powrót do zdrowia. Poza konsultacjami z fizjoterapeutą, którego rady powinny być decydujące w wyborze ćwiczeń, można jednak przedstawić kilka z nich, które są stosunkowo neutralne i bezpieczne, zatem mogą być stosowane z wyboru pacjenta.

Istotna jest bowiem świadomość faktu, iż bolących kolan nie można pozostawić samym sobie, a ich ruch jest jednym z czynników, nawet jeśli towarzyszy mu przełamywanie bólu, które umożliwiają i przyśpieszają powrót do zdrowia. Aczkolwiek nie oznacza to, że ból należy prowokować, dlatego też w podobnych przypadkach stosujemy ćwiczenia nieobciążające kolan.

Ćwiczenia nieobciążające kolan – ogólne zasady

Ćwiczenia nieobciążające kolan z oczywistych względów są ograniczone względem pełnych, jakie może wykonywać osoba zdrowa. Do cech je charakteryzujących należą:

  • nie stosowanie obciążeń dodatkowych w pozycji stojącej – nie robimy np. przysiadów z obciążeniem, jedynym obciążeniem może być własna waga ciała,
  • co wynika z poprzedniego, zazwyczaj są to ćwiczenia na macie – unika się pozycji stojącej i stosuje się ją tylko wtedy, gdy to konieczne, większość ćwiczeń wykonuje się na siedząco lub leżąc,
  • stosować należy tzw. grupę ćwiczeń nieobciążających stawów – w ich wyszukiwaniu należy kierować się tym hasłem, może to być np. „ćwiczenia nóg nieobciążające stawów”,
  • pływanie – o którym nigdy nie należy zapominać.

Ćwiczenia nieobciążające kolan – 5 przykładów

Ćwiczenia nieobciążające kolan są niezwykle proste. Należy wśród nich wymienić te, które w żadnym razie nie będą stanowiły trudności, a są to:

  • w pozycji stojącej stawanie na palcach nóg – w których stawy kolanowe pracują bez dodatkowego obciążenia,
  • w pozycji leżącej z podkurczonymi nogami napieranie stopami na powierzchnię podłogi,
  • w pozycji leżącej rowerek,
  • w pozycji leżącej nożyce wykonywane nogami przy maksymalnym rozchyleniu,
  • w pozycji leżącej na plecach podkurczamy nogi opierając stopy na podłodze i unosimy biodra w powietrze, wytrzymujemy w tej pozycji 30 sekund z kilkoma powtórzeniami.

Ćwiczenia nieobciążające kolan tego typu można nawet opracować samemu. Wystarczy w tym celu obserwować, kiedy okolice kolan nie są napięte, a ból nie przekracza tego, którego chcemy uniknąć. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku kontuzji czy urazu należy zasięgnąć fachowej opinii, w zależności od okoliczności ortopedycznej i/lub u fizjoterapeuty.

Udostępnij artykuł w swojej sieci:
Menu