Trening personalny a ćwiczenia w domu

Przygodę z odchudzaniem lub rzeźbieniem mięśni rozpoczynamy zazwyczaj od ćwiczeń domowych, wykonywanych na podstawie własnego treningu personalnego. Często kończy się ona niepowodzeniem, ponieważ na jakimś etapie brakuje nam motywacji, odpowiednich narzędzi lub przygotowania dla zapewnienia sobie satysfakcjonujących rezultatów.

Klasyczne stereotypy

Wśród osób pragnących zmienić styl życia, wyróżniamy cztery główne grupy postępowań:

  • ćwiczę w domu, wg własnego pomysłu,
  • ćwiczę w domu, ale pomaga mi w tym trener personalny,
  • ćwiczę na siłowni i sam dobieram sobie trening,
  • ćwiczę na siłowni pod okiem trenera personalnego.

Każda z nich ma swoje wady i zalety, dlatego warto omówić je nieco bardziej szczegółowo.

1. Ćwiczę w domu

Jest to tzw. trening personalny niskobudżetowy. Odbywa się on na bazie własnego programu, najczęściej przy udziale skakanki, zestawu hantli, sztangi, lub nieco rzadziej, z wykorzystaniem podstawowego atlasu. Najbardziej typowe błędy popełniane przez domowych sportowców to:

  • wyeksploatowanie organizmu nazbyt częstymi treningami,
  • wykonywanie ćwiczeń bez rozgrzewki,
  • ocena postępów jedynie pod kątem wizualnym,
  • opóźnienia lub nadmierny pośpiech w stosowaniu zwiększonych obciążeń,
  • rozwijanie jedynie określonych partii mięśniowych,
  • brak uwzględnienia odpowiedniej diety wspomagającej,
  • niekonsekwencja w długości oraz częstotliwości treningów.

Jedynymi zaletami trenowania w domu bez udziału instruktora indywidualnego są zatem niskie koszty oraz wygoda.

2. Ćwiczę w domu pod okiem trenera personalnego

Udział fachowca w procesie zyskiwania formy – nawet w warunkach domowych – znacząco przybliża nas do osiągnięcia pożądanych rezultatów i uniknięcia amatorskich błędów. Trener personalny online, bo z takim rozwiązaniem będziemy mieć najczęściej do czynienia, ułoży dla nas spersonalizowany plan treningów, zadba o naszą dietę, zweryfikuje postępy i w razie konieczności zmotywuje.

Trenerzy indywidualni są też w stanie dopasować rodzaje ćwiczeń do sprzętu, którym dysponujemy oraz zaproponować trening substytucyjny, np. przy użyciu najprostszych elementów wyposażenia domowego.

W cenie zawierającej się więc w granicach 200 zł za miesiąc, otrzymujemy podstawową formę poradnictwa, która ukierunkowuje nas na założone cele. Oczywiście możemy się też zdecydować na regularne wizyty trenera personalnego w naszym domu, jednak taka usługa jest już zazwyczaj uwzględniana w drogich pakietach VIP lub wyceniana na 50 – 200 zł za sesję, w zależności od renomy trenera.

3. Ćwiczę sam na siłowni

Miesięczny karnet na siłownię kosztuje przeciętnie od 30 do 100 zł. Biorąc pod uwagę, że do dyspozycji mamy sprzęt służący do rozwijania wszystkich partii mięśniowych, nie jest to koszt nieuzasadniony. Nadal jednak w dużej mierze błądzimy po omacku i popełniamy zbliżone błędy jak amatorzy ćwiczeń domowych.

W miarę upływu czasu mamy jednak okazję nabyć w naturalny sposób wiedzę praktyczną, obcując ze środowiskiem bywalców i obserwując ich postępy. Tym sposobem zyskujemy też większą motywację do dalszych ćwiczeń. Uzyskanie upragnionej sylwetki będzie miało zatem miejsce szybciej niż w przypadku ćwiczeń domowych, podejmowanych bez fachowego wsparcia.

4. Ćwiczę na siłowni i pomaga mi trener personalny

Połączenie obu elementów, czyli ćwiczeń na siłowni oraz udziału osobistego trenera, kosztuje najwięcej, ale daje też najlepsze rezultaty. Ponadto pozwala posiąść fachową wiedzę o wielu typach treningów, suplementacji, diecie i zdrowym stylu życia. Wszystkich tych szczegółów raczej nie zdradzi nam trener online – choćby z powodu mocno ograniczonych możliwości komunikacji.

Pojedyncza sesja z trenerem personalnym będzie kosztowała podobnie jak wizyta domowa, tj. od 50 do 200 zł, przy czym usługi trenerów zatrudnionych w renomowanych siłowniach, klubach bądź centrach zdrowia (jak w Warszawskim Panaceum) są znacznie tańsze i doliczane do ceny wejścia lub miesięcznego karnetu.

Dom czy siłownia, trening personalny czy autorski?

Osoby chętne zmienić dotychczasowy styl życia stają przed wyborem: wydać mniej i liczyć się z brakiem pożądanych rezultatów lub wydać więcej i zwiększyć swoje szanse o przynajmniej kilkadziesiąt procent. Zważywszy, że w grę wchodzi nie tylko szczupła, wysportowana sylwetka, ale także zdrowie, szala zdaje się przechylać na korzyść siłowni i trenerów personalnych. Jeśli wziąć zaś dodatkowo pod uwagę nowoczesne formy treningu, które mogą w znacznym stopniu wpłynąć nie redukcję wysiłku oraz czasu poświęcanego aktywności fizycznej, odpowiedź staje się coraz bardziej oczywista.

Dziękując za uwagę, zapraszamy do ponownych odwiedzin na naszej stronie. Następną publikację poświęcimy skutecznym metodom treningu mięśni brzucha.

Udostępnij artykuł w swojej sieci:
Menu